спільний проект

League Design та Лавки Традицій

Картина

Біля моря

Іван Труш

картон, олія, 18x20 см, 1900-ті

Ви відчуваєте прохолодний солоний бриз? Повітря буквально наелектризоване.

Це ніби мить — коли от-от має початися дощ. Над синім безкрайнім морем нависають драматичні хмари, прописані блакитними та сірими швидкими мазками. Водночас пагорб, всіяний червоними квітами, все ще осяяний теплим сонцем.

Насправді така простота без деталізації і маленький формат не дуже характерні для творчості Івана Труша. Ймовірно, це швидка замальовка з натури, яка мала стати ескізом для більшого відтворення. Але у ній неабияк вдалося закарбувати враження від експресивного моменту зміни погоди на кримському узбережжі.

Продукт
EAT ME AT

фарш на рослинній основі

Картина

біля моря

Іван Труш

Продукт
EAT ME AT

фарш на рослинній основі

«Біля моря»
(картон, олія, 18x20 см, 1900-ті)
«Біля моря»
картон
олія
18x20 см
1900-ті

Ви відчуваєте прохолодний солоний бриз? Повітря буквально наелектризоване.

Це ніби мить — коли от-от має початися дощ. Над синім безкрайнім морем нависають драматичні хмари, прописані блакитними та сірими швидкими мазками. Водночас пагорб, всіяний червоними квітами, все ще осяяний теплим сонцем.

Насправді така простота без деталізації і маленький формат не дуже характерні для творчості Івана Труша. Ймовірно, це швидка замальовка з натури, яка мала стати ескізом для більшого відтворення. Але у ній неабияк вдалося закарбувати враження від експресивного моменту зміни погоди на кримському узбережжі.

іван труш

1869 – 1941 р.

ІВАН ТРУШ

1869 – 1941 р.

Український художник, культурний та науковий діяч, представник течій реалістичного та імпресіоністичного живопису львівської школи, майстер пейзажного та портретного жанру.

Ранні роки та краківський період
Іван труш
«Захід сонця у лісі»
1904 р.
Іван труш
«Захід сонця у лісі»
1904 р.

Іван Труш народився 18 січня 1869 року у селі Висоцько (тепер — Львівська область) у селянській родині. Ще з ранніх років майбутній митець наполегливо йшов до того, щоб стати майстерним художником. Навчаючись у школі, давав приватні уроки живопису і малював на замовлення портрети, адже його родина була на межі бідності. У 1891 – 1897 роках здобував освіту, з перервами через брак коштів. Розпочав своє навчання на відділі рисунку, а згодом перейшов на живописний. У пошуках власного бачення художник нерідко змінював учителів та класи, втім на його майбутню творчість суттєво вплинули Ян Станіславський та Леон Вичулковський. У ранніх роботах помітно відбиток імпресіоністичної течії, тому творчість Івана Труша нерідко відносять саме до цього стилю. Однак поступово знаходячи власну манеру, митець утвердився радше як художник-реаліст, найбільш знаний у жанрах пейзажу та портрету.

Львів

У краківський період Іван Труш підтримував тісний зв'язок з місцевою українською діаспорою, товаришував з колегами-художниками з батьківщини та з іншими представниками творчої молоді, зокрема з Василем Стефаником.

Після завершення навчання у 1897 році, відчуваючи міцну спорідненість з Україною, повернувся до Львова. Завдяки молодому Трушу у місті значно пожвавилось мистецьке і, винятково, виставкове життя. Він ініціював створення першого на Галичині мистецького угруповання — Товариства для розвою руської штуки. Згодом у 1904 році разом із Михайлом Грушевським та під патронатом Наукового товариства імені Шевченка заснував Товариство прихильників української літератури, науки і штуки.

іван труш
«Венеція»
1908 р.
Іван труш
«венеція»
1908 р.

У 1905 році у Львові відбулася перша Всеукраїнська образотворча виставка, ініціатором та організатором якої був Іван Труш. Це дало значний поштовх для розвитку місцевого національного мистецтва. Того ж року він разом зі Станіславом Людкевичем заклав один з перших мистецтвознавчих щомісячників — «Артистичний вісник».

Серед сучасників Іван Труш славився не лише живописним, а й теоретичним доробком. Свої думки щодо українського та світового мистецтва транслював через численні статті та публікації. Художник вважав, що українське образотворче мистецтво, на відміну від літератури, лише починає розвиватися та потребує звернення до національних витоків, як-от гуцульський наїв.

зріла

творчість

зріла творчість
іван труш за роботою

У зрілому періоді творчості Іван Труш звернувся до жанру портрету та створив сотні зображень сучасників. Він писав Івана Франка, Миколу Лисенка, Михайла Драгоманова, Василя Стефаника, Лесю Українку.  Працюючи над цими полотнами, митець сповна розкрив не лише майстерність у живописі, але й проникливий психологізм, завдяки якому персоналії на портретах наділені характерами зображуваних. Під час роботи над низкою портретів культурних діячів Києва, Іван Труш познайомився з донькою Драгоманова — Аріадною, з якою згодом одружився та мав четверо дітей.

Іван труш
«Портрет Лесі Українки»
1900 р.
іван труш
«Портрет Лесі Українки»
1900 р.

Іншу важливу частину творчого спадку Труша становлять пейзажі. Художник вважав, що головним джерелом натхнення для митця має бути природа. У своїх працях він писав, що такі явища як імпресіонізм та пленеризм постали не у художніх майстернях, а на лоні природи.  Ці погляди чітко простежуються у доробку живописця, найбільша частина якого — пейзажі. Саме у цьому жанрі Іван Труш зумів розкрити талант колориста та поступово перейти до реалістичної стилістики: полотна, що зображують природу, живі, дзвінкі та сяючі. У пошуках натхнення художник подорожував Гуцульщиною, Наддніпрянщиною, Кримом, Італією, Єгиптом.

Іван Труш
«Сфінкс»
1912 р.
Іван Труш в Каїрі
1912 р.

Полотна з цих поїздок лягли в основу цілих серій. До того ж, Труш був надзвичайно продуктивним митцем: працював аж до самої смерті і за 72 роки створив понад 6 тисяч творів.

У розпал кар'єри його полотна експонувалися не лише у Львові, а й за кордоном, зокрема — у Лондоні, Софії, Бухаресті.

Галерея робіт

«Крим. Місячна ніч над морем»

1930-ті

«Кримський Пейзаж»

1930-ті

«Захід сонця.
Човни на березі»

1910-ті

«Автопортрет»

1930-ті

«Дві гуцулки»

1920-ті

мистецькі

паковання

митці