спільний проект

League Design та Лавки Традицій

Картина

Ескіз до картини «Гуси»

Киріак Костанді

картон, олія, 69,5х103,5 см, кін. XIX - поч. ХХ
Ескіз до картини «Гуси»
картон
олія
69,5х103,5 см
1920-ті

А ви відчуваєте тепло від цієї картини?

Випалена трава і гаряче сонце Одещини. Киріак Костанді народився під Одесою і прожив там більшу частину свого життя. Він любив зображати її сонячну природу, яка неабияк повпливала на колористику його робіт, особливо пізнішого періоду.

Оперення гусей виблискує наче перли. Трава випалена. Обличчя дитини, що пасе гусей, засмагле. Гаряче повітря, ніби навіть трохи густе, як мед.

Продукт
Медик ведмедик

мед соняшниковий

Картина

Ескіз до картини «Гуси»

Киріак Костанді

Продукт
Медик ведмедик

мед соняшниковий

Ескіз до картини «Гуси»
(картон, олія, 69,5х103,5 см, 1920-ті)
Ескіз до картини «Гуси»
картон
олія
69,5х103,5 см
Кін. XIX - поч. ХХ ст.

А ви відчуваєте тепло від цієї картини?

Випалена трава і гаряче сонце Одещини. Киріак Костанді народився під Одесою і прожив там більшу частину свого життя. Він любив зображати її сонячну природу, яка неабияк повпливала на колористику його робіт, особливо пізнішого періоду.

Оперення гусей виблискує наче перли. Трава випалена. Обличчя дитини, що пасе гусей, засмагле. Гаряче повітря, ніби навіть трохи густе, як мед.

киріак
костанді

1852 – 1921 р.

киріак костанді

1852 – 1921 р.

Український художник грецького походження з Одеси. Майстер реалістичного живопису, відомий своїми пейзажами та картинами побутового жанру. Багато років присвятив викладанню живопису в Одеському художньому училищі. Став наставником для цілої плеяди художників. Попри те, що виріс і майже все життя прожив біля моря, не написав жодного морського пейзажу.

ОДЕСЬКІ ДИТИНСТВО І ЮНІСТЬ

Киріак Костанді народився восени 1852 року. Він став шостою дитиною в сім’ї емігрантів з Греції. Досить рано — приблизно у дев’ять років — втратив батька. І був змушений працювати в різних крамницях, шинках і навіть винарні. Пізніше йому вдалося влаштуватися ретушером до місцевого фотографа, який помітив його хист до малювання.

Читати і писати його навчила старша сестра Настя. Лише у 18 років він вступив у безкоштовний клас місцевої художньої школи, яка потім стала Одеським художнім училищем. Там початківця помітив відомий кримський мариніст Іван Айвазовський. Він позитивно відгукнувся про його випускні роботи і навіть клопотав про нього у Санкт-Петербурзьку академію мистецтв — щоб вони звернули на юнака увагу.

З грошима на навчання допомогла одеська грецька діаспора. Але у 1874 Констаді зарахували лише вільним слухачем, адже він не мав атестату про середню освіту. Стати повноправним учнем він зміг лише за три роки, коли склав істипи з загальних предметів.

СТОЛИЦЯ І ПЕРЕДВИЖНИКИ

Коли Костанді вчився в Пітері, він досить швидко влився у модний рух художників-передвижників. Це товариство митців, які відділилися від академічного російського живопису і влаштовували пересувні безкоштовні виставки. Їхнє мистецтво тяжіло до реалістичного зображення дійсності, народництва і трохи романтизму, що були дуже популярні на Заході.

Водночас юний художник добре вчився, навіть отримував різні відзнаки. Але першу славу йому принесла картина, яку він написав вже після випуску з Академії. «Біля хворого товариша» зображала побратимів Костанді, що прийшли навідати хворого на туберкульоз друга. Картина чіпляла своєю емоційністю. Безнадійний хворий, розпластаний по ліжку. Стримані обличчя його друзів, що намагаються приховати свої почуття. Саме з цим полотном він дебютував на своїй першій пересувній виставці.

Киріак Костанді
«Біля хворого товариша»
1883 р.

ПОВЕРНЕННЯ В ОДЕСУ

І ПОДОРОЖ НА ЗАХІД

ПОВЕРНЕННЯ В ОДЕСУ І ПОДОРОЖ НА ЗАХІД

У 1885 році Костанді повернувся у рідну Одесу. Майже одразу почав викладати в місцевому художньому училищі. До педагогічної діяльності він ставився дуже серйозно. З одного боку, в найкращих традиціях Академії багато уваги він приділяв техніці: малюванню форм у просторі, тіням. Водночас намагався привити учням реалістичний погляд, характерний для передвижників.

Лише у 1887 році Киріаку Костанді вдалося вперше вибратися закордон, щоб повивчати європейські музеї. Поїздку для кількох хужожників проспонсорувало Одеське товариство витончених мистецтв. Костанді побував в Угорщині, Німеччині, Італії і Франції. Особливо на його творчість у майбутньому повпливали французькі пейзажисти, і зокрема імпресіоністи. Вони ставили собі за мету захопити миттєве відчуття: емоцію, гру світла і кольору. Імпресіонізм суттєво повпливав на пейзажі митця.

Невдовзі після повернення з подорожі Костанді одружився.

РОЗКВІТ

У 1890 Киріак Костанді став одним із засновників Товариства південноросійських художників. Це найбільша художня організація в Україні в кінці ХІХ – на початку ХХ століття. За своєю філософією була близькою до товариства передвижників.

За десять років він представив свою картину «Рання весна» на Всесвітній виставці в Парижі, де її відмітили дипломом і великою бронзовою медаллю.

Киріак Костанді
«Рання весна»
1892 р.
Киріак Костанді
«Рання весна»
1892 р.

Один з учнів Костанді Амшей Нюрнберг згадував, що на нього особливо повпливала картина наставника «Бузок», написана у цей період:

Киріак Костанді
«Розквітлий бузок»
1902 р.

«Ми приходили в музей потайки заради "Бузку" (він святково висів по центру стіни у багатій рамі) і довго смиренно простоювали перед ним. Скільки разів я ловив себе на тому, що на квітучі весняні сади дивився очима Костанді. Але в молодості ми не схильні були глибоко аналізувати. Насамперед у “Бузку” я бачив лише чудові фосфорні фарби, ніжні стосунки, музичний колорит, чарівність квітучого саду і смуток самотнього молодого ченця. Тепер “Бузок” для мене — яскравий символ боротьби маленької слабкої людини з величною квітучою, хмільною природою. Твір ніби зі зростаючою силою розгортає і показує невідомі нові грані.»

Киріак Костанді
«Розквітлий бузок»
1902 р.
ПІЗНІ РОКИ

Приблизно наприкінці 1916 року Костанді очолив Одеський художній музей. Міська влада спочатку призначила іншого кандидата. Але Товариство південноросійських художників пригрозило забрати усі свої полотна з фонду (а вони і складали його основу) та організувати власний музей, якщо посада не дістанеться Костанді.

Після встановлення влади комуністів Киріак працював експертом з класифікації витворів мистецтва в комісії з охорони пам'яток старовини. Також брав участь у реорганізації художнього училища та Міського музею витончених мистецтв.

Пішов з життя у 1921 році після важкої хвороби.

Галерея робіт

«Гуси»

1920-ті

«Розквітлий бузок»

1902 р.

«Рання весна»

1892 р.

«Біля хворого товариша»

1883 р.

мистецькі

паковання

митці