спільний проект

League Design та Лавки Традицій

Картина

Юр експресивний

Олекса Новаківський

фанера, олія, 74х83 см, 1931 р.

Вам не здається, що на цій картині собор Святого Юри і сади довкола нього немов палають?

Це ніби символ складного історичного періоду — українських визвольних змагань. Ці події припали на пізній період життя Олекси Новаківського. Але безумовно відбилися на його творчості.

До мотиву собору святого Юра — головного собору Львова — Новаківський звертався безліч разів впродовж усього львівського періоду. Він бачив його з вікон свого дому-майстерні щодня. Але конкретно ця картина вирізняється особливою експресивністю.

Продукт
korиsni

вишня в чорному шоколаді

Картина

юр експресивний

Олекса Новаківський

Продукт
korиsni

вишня в чорному шоколаді

«юр експресивний»
(картон, олія, 74х83 см, 1938 рік)
«юр експресивний»
фанера
олія
74х83 см
1931 р.

Вам не здається, що на цій картині собор Святого Юри і сади довкола нього немов палають?

Це ніби символ складного історичного періоду — українських визвольних змагань. Ці події припали на пізній період життя Олекси Новаківського. Але безумовно відбилися на його творчості.

До мотиву собору святого Юра — головного собору Львова — Новаківський звертався безліч разів впродовж усього львівського періоду. Він бачив його з вікон свого дому-майстерні щодня. Але конкретно ця картина вирізняється особливою експресивністю.

олекса
новаківський

1872 – 1935 р.

Олекса Новаківський

1872 – 1935 р.

Засновник Львівської мистецької школи, що стала відомим осередком малярської культури у Західній Україні. Його творчість — відбиток зламу ХІХ та ХХ століття, коли художники прагнули до максимального вираження, експресії та філософського аналізу складних життєвих явищ.

Олекса Новаківський
«Пробудження»
1910-ті
Перші поступи та навчання

Олекса Харлампійович Новаківський народився 14 березня 1872 року у селі Слобо-Ободівка (тепер — це Вінницька область). Про його дитинство і батьків майже нічого невідомо, але, як він розповідав своїм учням, його батько працював лісником у маєтку польських графів. А сам Олекса проводив там усе дитинство і казав, що саме ці аристократи, відкриті і приязні до людей, привили йому любов до західного модного, а не народного, мистецтва.

У 16 років юний Олекса вирушив до Одеси, де навчався у художника-мариніста Філіпа Клименка. Від початку творчих поступів митець орієнтувався не на Російську імперію і Санкт-Петербурзьку академію, а на Європу. Тому вже через 4 роки — у 1892 — переїхав до Польщі, щоб навчатися у Краківській академії мистецтв. Новим вчителем Новаківського став живописець Ян Матейко. Завдяки навчанню у прогресивних практиків імпресіоністичного і загалом модерного живопису Новаківському вдалося випрацювати власний впізнаваний стиль: в Одесі він засвоїв академізм, а в Кракові зумів сформувати авторський мазок. Будучи найкращим студентом, Олекса Новаківський постійно отримував відзнаки, медалі та можливості презентувати роботи на щорічних виставках.

Могилянський та львівський періоди

Ранній період творчості Олекси Новаківського отримав назву на честь села Могила, що під Краковом. Туди художник перебрався після завершення навчання, оскільки знав це місце за постійними поїздками на етюди від Академії. У цей період Новаківський найактивніше і найпродуктивніше шукав власну візію у мистецтві, створював сотні невеликих робіт на тему природи, життя села і його жителів. Тоді ж зустрів майбутню дружину і музу усього життя Анну-Марію Пальмовську.

Олекса Новаківський з дружиною Анною-Марією Пальмовською

Ранній період творчості Олекси Новаківського отримав назву на честь села Могила, що під Краковом. Туди художник перебрався після завершення навчання, оскільки знав це місце за постійними поїздками на етюди від Академії. У цей період Новаківський найактивніше і найпродуктивніше шукав власну візію у мистецтві, створював сотні невеликих робіт на тему природи, життя села і його жителів. Тоді ж зустрів майбутню дружину і музу усього життя Анну-Марію Пальмовську.

Олекса Новаківський з дружиною Анною-Марією Пальмовською

Поки жив і творив у селі Могила, художник все ж не розривав зв'язків з краківським мистецьким життям. У 1911 році молодий художник тріумфально дебютував на виставці в Палаці Штуки, оскільки його роботи оцінили і польські, і українські критики. Саме на цій виставці його зауважив греко-католицький Митрополит Андрей Шептицький, відомий не тільки як релігійний діяч, а й як покровитель мистецтв на Заході Україні. Тож у 1913 році Олекса Новаківський з дружиною Анною-Марією переїхав до Львова на запрошення Митрополита.

Олекса Новаківський
«Портрет Митрополита Андрея Шептицького»
1915-1919 рр.
Олекса Новаківський
«Портрет Митрополита Андрея Шептицького»
1915-1919 рр.

Львівський період вважається вже зрілим у творчості Новаківського. Через тяжкі хвороби та заслання Митрополита до Росії, Новаківський зблизтвся з Січовим Стрілецтвом, а його роботи набрали політичного і революційного відтінку.

Олекса Новаківський
«Втрачені надії»
1903-1908 рр.
Олекса Новаківський
«Юр. Поема світової війни»
1912-1922 рр.

школа новаківського

та пізній період

школа новаківського та пізній період

Завершення війни знаменувало початок педагогічної діяльності Новаківського. Поступово відкриваючись світові, у 1921 і 1922 роках він проводив у своїй майстерні персональні виставки. Тоді ж до Новаківського потягнулася місцева інтелігенція та творча молодь, яких зачаровували новизна техніки і бачення митця.

Митрополит Шептицький, коли повернувся із заслання, допоміг Новаківському відкрити Мистецьку школу, яка стала першим на Галичині художнім навчальним закладом і проіснувала понад 10 років. За цей період школу Новаківського пройшло приблизно сто молодих художників. Серед них  Роман Сельський, Григорій Смольський, Святослав Гординський, Едвард Козак. Митець разом з учнями багато їздив у гори вивчати разом культуру Гуцульщини. Через втрату дружини Новаківський усе більше вдавався до експериментів та сповна розкрив експресію свого бачення у пізніх роботах.

Новаківський з учнями у Космачі
Новаківський з учнями у Космачі

Останнім акордом у його творчості вважають ікону «Мати Милосердя» для Юрського собору у Львові. Над нею він працював дуже активно і заповзято, але через виснажливі хвороби відчув, що довів себе до перевтоми, тож завершити ікону так і не вдалося. Олекса Новаківський помер 29 серпня 1935 року.

Олекса Новаківський
«Мати Милосердя, Святоюрська Мадонна»
1935 р.
Олекса Новаківський
«Мати Милосердя, Святоюрська Мадонна»
1935 р.

Творчість Олекси Новаківського багатогранна та експресивна, його роботам притаманні віртуозне використання кольору та власний неповторний стиль, що сформувався під низкою різноманітних чинників. Особливістю його творчості є синергія народного сакрального мистецтва Поділля та модерного європейського живопису.

Галерея робіт

«Хризантеми»

1916 р.

«Дзвінка»

1931 р.

«Молода мати
з дитиною»

1911 р.

«Дружина у задумі»

1930-ті

«Автопортрет»

1911 р.

мистецькі

паковання

митці