спільний проект

League Design та Лавки Традицій

Картина

річковий пейзаж

Адальберт Ерделі

полотно, олія, 65,8х72,3 см, 1930-ті

Що б ви обрали, якби мали можливість будувати успішну кар’єру в Європі: лишилися там чи повернулись би додому?

Не лише сучасні українці стоять перед цим складним вибором. Закарпатський художник Адальберт Ерделі мав неабиякий успіх в Європі. Однак його завжди тягнуло додому. І він завжди повертався.

Ерделі відчував особливий зв’язок з рідним краєм, і це дуже відчувається в його картинах. Він розробив власний колорит для полотен закарпатської природи. У «Річковому пейзажі» художник додав до картини рожеві та блакитні відтінки, які дуже по-особливому передали світло.

Загалом він дуже любив писати воду. У натюрморті його захоплювала її прозорість, у пейзажі — можливість віддзеркалювати навколишню природу, кольори та світло.

Продукт
~Леонійський~

Хумус

Картина

річковий пейзаж

Адальберт Ерделі

Продукт
Леонійський

хумус

«річковий пейзаж»
(полотно, олія, 65,8х72,3 см, 1930-ті)
«річковий пейзаж»
полотно
олія
65,8х72,3 см
1930-ті

Що б ви обрали, якби мали можливість будувати успішну кар’єру в Європі: лишилися там чи повернулись би додому?

Не лише сучасні українці стоять перед цим складним вибором. Закарпатський художник Адальберт Ерделі мав неабиякий успіх в Європі. Однак його завжди тягнуло додому. І він завжди повертався.

Ерделі відчував особливий зв’язок з рідним краєм, і це дуже відчувається в його картинах. Він розробив власний колорит для полотен закарпатської природи. У «Річковому пейзажі» художник додав до картини рожеві та блакитні відтінки, які дуже по-особливому передали світло.

Загалом він дуже любив писати воду. У натюрморті його захоплювала її прозорість, у пейзажі — можливість віддзеркалювати навколишню природу, кольори та світло.

адабельт
ерделі

1891 – 1955 р.

Адальберт Ерделі

1891 – 1955 р.

Український живописець, один із засновників закарпатської школи живопису, яка поєднала в собі засади західноєвропейського модерністичного мистецтва з народним колоритом регіону. Ерделі навчався закордоном. Він міг би надалі будувати свою кар’єру в найславетніших художніх центрах Європи, однак відав перевагу прославлянню рідного краю.

ПОЧАТОК ШЛЯХУ

Адальберт Ерделі народився в селі Климовиця, що на Закарпатті. Його батько — сільський вчитель Михайло Гриць — мав змінити прізвище з українського на угорське через асиміляторську політику імперії.

По закінченню освіти в Мукачівській гімназії у 1911 році майбутній художник вступив у Будапештську академію мистецтв, де познайомився з сучасним (на той час) угорським мистецтвом та полюбив пленери (робота художника на свіжому повітрі). Коли повернувся до Мукачева, влаштувався вчителем малювання.

Адальберт Ерделі
«портрет жінки»
1912 р.
Адальберт Ерделі
«оголена модель»
1914 р.

Тоді у 1919 році, після закінчення Першої світової війни, Закарпаття стало частиною новоствореної Чехословаччини (забігаючи наперед, за життя Ерделі став свідком чотирьох змін влади та режимів). У регіоні активізувався мистецький рух: разом із сучасниками Ерделі виставлявся у Мукачеві, Берегові, Кошицях. Однак митець відчував гостру потребу долучитися до новітніх європейських мистецьких процесів, тому у 1922 році вирушив на навчання у Мюнхен.

Адальберт Ерделі
«оголена модель»
1914 р.

IMEN — БОГ,

МИСТЕЦТВО,

ЛЮБОВ,

НЕСКІНЧЕННІСТЬ

Адальберт Ерделі
«Юна художниця»
1928 р.

У Мюнхені Ерделі вдосконалився як портретист, виставлявся у престижному «Скляному палаці» (Glaspalast). Тоді ж написав свій «Мюнхенський щоденник» та два фантазійні романи «Дімон» та IMEN. Останній кодує у своїй назві філософію життя художника. Неологізм складений з перших літер угорських слів: Бог, Мистецтво, Любов, Нескінченність. Протягом мюнхенського періоду, який тривав до 1926 року, Ерделі активно подорожував Німеччиною, Італією, Швейцарією. Тоді ж чужі пейзажі наштовхнули його на усвідомлення зв'язку зі своїм рідним краєм. Тому у 1926 році Ерделі повернувся спочатку до Мукачева, а згодом — до Ужгорода.

У 1927 році він разом з іншим місцевим художником Йосипом Бокшаєм організовали Публічну школу малювання, де розпочало свій шлях нове покоління закарпатських художників. У 1929 році на виставці у Празі Ерделі представив 50 блискучих полотен. Чехословацька влада надала художнику можливість творчого стажування в Парижі — світовій мистецькій столиці. Там Ерделі познайомився з новаторським французьким мистецтвом. Особливий вплив на нього мала творчість Поля Сезанна. Франція сприяла формуванню власної живописної манери митця. Він експонувався в Парижі, Брюсселі, Празі, Братиславі й Брно. Попри значний успіх закордоном, серце Ерделі лежало до рідного краю, тож у 1931 році він знову повернувся до Ужгорода.

Адальберт Ерделі
«квіти у вазі»
1940-і
Адальберт Ерделі
«Вулиця в Ужгороді»
1920-ті
пейзажі закарпаття

З початку 1930-х років Ерделі почав активно працювати у жанрі пейзажу. Нові європейські течії, що він пізнав подорожуючи, втілилися в краєвидах рідного Закарпаття. Особливо він любив писати дерева та воду, остання — головна героїня багатьох його пейзажів та подекуди натюрмортів.

Адальберт Ерделі
«Річка УЖ»
1930-ті
Адальберт Ерделі
«Річка УЖ»
1930-ті

У 1931 році Ерделі став главою Товариства діячів образотворчого мистецтва на Підкарпатській Русі, яке активно виставлялося в Ужгороді, Мукачеві, Братиславі, Брно. У 1937 році художник подорожував Польщею та Італією, однак в Європі неначе вже відчувалося наближення катастрофи. За два роки Німеччина анексувала частину Чехословаччини, а Угорщина — окупувала Закарпаття. Митець боляче пережив події війни, однак його творча діяльність не припинилась.

Останні роки

Після приєднання Закарпаття до СРСР життя Ерделі радикально змінилося. У 1946 році він став викладачем та першим директором Ужгородського художньо-промислового училища, главою місцевої Спілки художників. Закарпатське мистецтво почали активно експонувати у різних куточках СРСР. Воно справляло враження на київських колег художника, які навіть приїжджали в гості до Ерделі.

Однак загравання радянської влади з митцями і створення нової художньої інституції швидко перетворилися на критику та засудження. Ерделі звинуватили у формалізмі та поширенні буржуазної культури. Художника усунули з усіх посад та відправили на пенсію. У 1955 році Ерделі помер від серцевого нападу.

Галерея робіт

«Церква»

1920-ті

«Купальниці»

1930-ті

«Оголена»

1930-ті

«Річка»

1930-ті

«Натюрморт»

1950-ті

«Заручений»

1953 р.

«Натюрморт з лимонами»

1953 р.

мистецькі

паковання

митці