спільний проект

League Design та Лавки Традицій

Картина

пейзаж

Володимир Орловський

полотно, олія, 40х83 см, 1876 р.

Вдихніть на повні груди. Ці луги й ріка наповнюють вас відчуттям свободи?

Це не класицистичний бездушний пейзаж, популярний в Російській імперії в ті роки. Володимир Орловський перейняв підходи французьких пейзажистів, які не боялися вписувати у свої пейзажі людей.

Саме тому це полотно здається таким живим і рідним. Ніби ви можете пройти стежкою до ріки і спробувати рукою, чи тепла вода.

Продукт
Конюшина

мед соняшниковий

Картина

пейзаж

Володимир Орловський

Продукт
Конюшина

мед соняшниковий

«пейзаж»
(полотно, олія, 40х83 см, 1876 р.)
«пейзаж»
полотно
олія
40х83
1876 рік

Вдихніть на повні груди. Ці луги й ріка наповнюють вас відчуттям свободи?

Це не класицистичний бездушний пейзаж, популярний в Російській імперії в ті роки. Володимир Орловський перейняв підходи французьких пейзажистів, які не боялися вписувати у свої пейзажі людей.

Саме тому це полотно здається таким живим і рідним. Ніби ви можете пройти стежкою до ріки і спробувати рукою, чи тепла вода.

володимир
орловський

1842 – 1914 р.

Володимир Орловський

1842 – 1914 р.

Український пейзажист, з творчістю якого пов’язано становлення пейзажу як жанра в українському мистецтві. Орловський був учителем багатьох видатних українських митців — Сергія Васильківського, Петра Левченко, Миколи Пимоненка. Його учні продовжували розвиток пейзажного жанру в Україні.

Володимир Орловський
«Спекотний день у південній садибі»
1868 р.
ПОЧАТОК ШЛЯХУ

Володимир Орловський народився в Києві в родині поміщика. Кожне літо сім’я проводила у власному маєтку в селі Опачичі на Київщині. Напевно, саме тоді майбутній художник вперше захопився українською природою, любов до якої проніс крізь все своє життя. У 1852 році Орловський почав навчатися у ІІ Київській гімназії, серед обов’язкових предметів якої були малювання, музика та співи. На талановитого юнака звернув особливу увагу його вчитель — Іван Сошенко — український художник та педагог, друг Тараса Шевченка. Свого часу саме Сошенко допоміг йому розпочати навчання в майстерні Карла Брюллова.

Володимир Орловський
«Спекотний день у південній садибі»
1868 р.

Натомість Шевченко допоміг вступити до Петербурзької академії мистецтв — надав Орловському рекомендації з якими, тому навіть не довелося складати іспити. Молодий художник почав вчитися в майстерні пейзажного живопису, в класі Олексія Боголюбова. Саме він, мариніст (художник, що працює у жанрі морського пейзажу), показав молодому митцю красу не лише суходолу, але й водойми. За рекомендаціями свого вчителя, Орловський регулярно влітку подорожував до Алупки, де створював етюди та писав морські пейзажі. Саме за кримські краєвиди у 1868 році Орловського нагородили великою золотою медаллю. Це найвища можлива нагорода для студента Академії мистецтв, до конкурсу на яку допускали лише найталановитіших випускників останнього курсу. Нагороджені також мали право податися на закордонне пенсіонерство — подорож на декілька років для вдосконалення своєї майстерності, яку повністю оплачував навчальний заклад. Так почалися закордонні подорожі Орловського.

Володимир Орловський
«Пейзаж біля річки»
1868 р.
Володимир Орловський
«Пейзаж біля річки»
1868 р.
НОВИЙ ПОГЛЯД НА ПЕЙЗАЖ

Пенсіонерська подорож молодого художника тривала три роки. Спершу у 1869 році він прибув до Парижа, де почав студіювати твори видатних західноєвропейських живописців, як в музеях, так і на тимчасових виставках. Особливу увагу Орловського привернула творчість художників-пейзажистів Барбізонської школи. Її характерні риси — прагнення до реалістичного зображення природи з її місцевим колористом. Барбізонці писали з натури, себто на пленерах, та змальовували місцевий ландшафт. Це суперечило тогочасному популярному академізму, який прагнув до узагальненого образу природи, ідеалізованого, без її локального колориту. Подібний підхід був близький Орловському, який з дитинства милувався своєрідністю рідного краю.

Володимир Орловський
«Пастушка та її паства в лісі»
1871 р.
Володимир Орловський
«Місто біля моря»
1870-ті

Після Парижа були Італія та Швейцарія, де художник натхненно створив численні ескізи мальовничої природи. Три роки закордонного пенсіонерства подарували Орловському нове бачення пейзажного жанру, яке не змінило радикально його живописну манеру, однак значно удосконалило її.

Володимир Орловський
«Будинок біля моря»
1871 р.
ПОВЕРНЕННЯ ДО РІДНОГО МІСТА

Опісля повернення Орловський продемонстрував свої напрацювання раді Академії, яка присудила йому звання академіка. Згодом художник став професором пейзажного жанру. Багато подорожував Україною, але не оминав увагою й інші країни — Кавказ, Фінляндію, знову Швейцарію та Італію. Однак, довготривалі подорожі та суворий клімат Петербурга погано впливали на здоров’я митця.

Володимир Орловський
«Український пейзаж»
1882 р.

У 1886 році разом з родиною Орловський повернувся у рідний Київ, де вирішив оселитися та працювати. Будинок Орловського став справжньою колискою для розвитку українського пейзажного жанру. Особняк митця відвідували як його колеги, так і майбутні видатні живописці. Оселившись в Україні, художник ще активніше писав її пейзажі, звертався також до жанрових сцен життя українських селян.

Володимир Орловський
«Урожай в Україні»
1880 р.

Досвідчений живописець Орловський брав активну участь в роботі Київської малювальної школи Миколи Мурашка, де входив у художню раду. Згодом у 1901 році він став одним із засновників Київського художнього училища — альма-матер кількох поколінь українських художників. Через погіршення стану здоров’я Орловський у 1909 році покинув Україну та поїхав в Італію на лікування, де його життя обірвалося. Однак труну художника змогли перевезти назад на Батьківщину, любов до якої він змальовував протягом всього свого життя.

Володимир Орловський
«Захід сонця»
1896 р.
Володимир Орловський
«Захід сонця»
1915-1919 рр.

Галерея робіт

«В Алушті»

1870-ті

«Узбережжя біля Судака»

1889 р.

«Дніпро»

1882 р.

«Затишшя»

1870-1890 р.

«Млин на узліссі»

1887 р.

мистецькі

паковання

митці